”Hvem har ansvaret, hvis jeg som kunde kommer til at ødelægge en vare i en butik?”
Af ren høflighed tilbyder du måske at betale for den vare, som du er kommet til at ødelægge i butikken. Som kunde, er du ikke forpligtet til at betale for en vare, som du er kommet til at ødelægge ved et uheld. Det er nemlig i butikkens interesse, at varerne er udstillet og derfor også dem, som må bære risikoen og ansvaret.
Nogle butikker prøver at fraskrive sig ansvar ved at hænge skilte op i butikken, der kræver at kunder betaler eventuelle ødelagte varer. Denne slags skilte har dog ingen retlig betydning, da butikkerne ikke ved en sådan ansvarsfraskrivelse kan kræve, at en kunde betaler for de ødelagte varer.
Dette er dog ikke ensbetydende med, at du overlagt kan ødelægge en butiks varer uden du vil blive holdt ansvarlig. Så længe der er tale om et hændeligt uheld kan butikken ikke kræve at du betaler, men opfører du dig uacceptabelt, eksempelvis ved at kaste rundt med varerne, så er du ansvarlig og må selv betale for det ødelagte.
”Hvem har ansvaret, hvis min ven ødelægger fx mit kamera hjemme hos mig, til en fest?”
De fleste af os har stået i den situation, at en kær genstand bliver ødelagt under en festlig begivenhed. Humøret er højt og armbevægelserne store. Sker der skade på en ting under almindeligt privat samvær, kaldes det for en gæstebudsskade.
Det vil være afgørende at se på, hvordan skaden er sket. Udgangspunktet i dansk ret er, at en person bliver erstatningsansvarlig, hvis han har handlet culpøst, dvs. uagtsomt. Når det kommer til gæstebudsskader, fraviger man udgangspunktet, så der skal mere til, før en person er erstatningsansvarlig. Som vært må man altså acceptere, at der er en vis risiko for at en skade sker, når gæsterne er på besøg. Rent juridisk er der derfor ikke noget at gøre, hvis din ven ødelægger fx dit kamera under en fest. Måske dækker din forsikring, men vær opmærksom på, at de fleste skal betale en selvrisiko.
Sidst opdateret d. 13.05.2024